Indonesische Foe Yong Hai van eieren en garnalen

Foe Yong Hai is een heerlijk gerecht van Chinese oorsprong, maar dat ook wordt gemaakt in de Indonesische keuken. Het is heel makkelijk te maken en snel klaar!








Ingrediënten:
- 4 grote eieren
- 1/2 theelepel zout
- 1/2 theelepel witte peper
- 1/2 ui fijngesneden
- 50 gram gepelde grote garnalen
- 2 volle dessertlepels maizena 
- scheutje heldere vissaus

Saus: 
- 1 volle eetlepel boter
- 1  ui in schijfjes
- 1 fijngesneden knoflook
- 3 teentjes knoflook fijngesneden
- rode lombok in dunne schuine reepjes
- een stukje (winter)wortel in dunne reepjes 
- 1 lente-ui in dunne reepjes
- kleine diepvrieserwten
- 1/2 theel. suiker
- 1/2 theel. azijn
- 1/2 theel. zout
- 3 eetlepels tomatenketchup
- 100 ml. water

Bereiding omelet:
- Breek de eieren in een kom.
- Voeg de fijngesneden garnalen toe.
- Voeg zout en witte peper toe.
- Voeg de 2 dessertlepels maizena toe en roer alles goed om.
- Voeg de gesneden ui toe/
- Voeg een scheutje heldere vissaus toe.
- Bak de omelet in gedeelten in ruime olie goudbruin en laat ze uitlekken. 

Bereiding saus:
- Verhit boter in een koekenpan en bak hier in de ui en knoflook.
- Voeg de reepjes wortel toe en de rode lombok.
- Voeg de tomatenketchup toe en blijf roeren.
- Voeg het water toe.
- Voeg zout en suiker toe.
- Voeg een paar druppels azijn toe.
- Voeg de ontdooide erwtjes toe en roerbak tot deze heet zijn.
- Voeg dan 1/2 gesneden lente-ui toe (de rest is voor garnering).
Stapel de omeletten op een bord en schep hier de saus overheen en garneer met de rest van de fijngesneden lente-ui!
Tip: als je van gember houdt, dan kun je wat gemberpoeder toevoegen. 

Rubriek: garnalen, eigerechten


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Reuze blij met dit recept! Ik heb hier lang naar gezocht. Dit maakte mijn oma vaak op mijn verzoek toen ik nog studente was. Helaas nooit aan gedacht om naar het recept te vragen, omdat ik dacht dat mijn oma er altijd zou zijn. Na haar overlijden was ik ontroostbaar; zij betekende ontzettend veel voor mij. Meer nog dan mijn moeder. Elke keer als ik dit gerecht nu maak, denk ik met veel liefde en weemoed aan haar. Nogmaals heel erg bedankt.

AJAX zei

Agossie, wat roerend! Super dat dit recept jou zo helpt!